پرسش :

فقهاء گفته‌‏اند: حکم اکراه کننده در قتل، حبس ابد است و حکم نگاه دارنده، کور کردن چشم اوست، آیا در صورتی که یک نفر اکراه کند و دیگری امساک کند و سومی مرتکب قتل شود همان گونه که اولیای دم می‌‏توانند از قاتل گذشت کنند، آیا از اکراه کننده و امساک کننده نیز می‌‏توانند گذشت کنند؟ یا این که این یک حد الهی مانند حد زناست که قابل گذشت نیست؟


پاسخ :
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
«چنانچه اولیای دم از ممسک و مکره صرف نظر کنند اجرای احکام مربوط به آنها، دلیلی ندارد و شبیه حکم قصاص است و حکم مکره و ممسک هر دو حبس است و کورکردن، فقط حکم رائی (بیننده یا دیده بان) می‌‏باشد و آن در صورت خاصی است. 78/27/08» 
 
منبع: استفتائات جدید، انتشارات مدرسه الامام علی بن ابی‌طالب (ع)، قم، چاپ اول، 1375 ش، ج 1، ص 374.